Poznatok

5 tipov, ako zvládnuť svoje výbuchy hnevu

4.8
(6)

Cítiť hnev je normálne. Je to bežná ľudská emócia, za ktorú sa netreba hanbiť ani schovávať. Problémy predstavuje spôsob, akým s ňou narábame. Popierame ju? Potláčame ju a tíško ňou trpíme? Alebo vybuchneme a stratíme sebaovládanie?

Hnev je sekundárna emócia, ktorú obvykle spúšťa niečo iné – najčastejšie strach alebo smútok. Keď ideme hlbšie po príčinách, prečo cítime hnev, komunikácia hnevu navonok sa stáva účinnejšia.

Napriek tomu sa veľa ľudí nikdy nenaučí spracovať svoj hnev vhodným spôsobom. Dôsledkom je, že ich vzťahy sa premenia na bojisko:

„To ty si prvý vystrelil!“
„Nie, to si bol ty!“

Je dôležité pochopiť, že láska nemôže existovať popri nekontrolovanom hneve. Láska sa zameriava na to, aby sa ten druhý cítil dobre, kým nekontrolovaný hnev naopak, hľadá možnosť vyvŕšiť sa na tom druhom.

Ak teda máte sklony k nekontrolovaným prejavom hnevu, čo môžete urobiť?

1. Pripusťte, že cítite hnev – hnev je totiž reálny

Na hneve nie je nič nemorálne alebo zásadne nesprávne. Hnev je len signál, že niečo vnímate ako nefér alebo nespravodlivé. Takže si dovoľte (umožnite) cítiť hnev. Neodškriepte ho, nepremaľovávajte ho na nič iné. Ale keďže sebe umožňujete cítiť hnev, musíte dať rovnakú šancu aj tým druhým.

2. Vyslovte (vyjadrite) svoj hnev

Nehrajte sa s tým druhým hru „snaž sa uhádnuť, v akej nálade sa práve nachádzam“. Keď ste najedovaní, nesprávajte sa pasívne-agresívne – nevrhajte ľadové pohľady a grimasy a pevne zovreté pery. Neočakávajte, že to ten druhý pochopí, že vám bude čítať myšlienky. Ak vyviedol alebo povedal niečo, čo vás vytočilo, povedzte, že sa hneváte a prečo. Ten druhý si zaslúži zistiť, prečo sa k nemu odrazu správate ľadovo. Nemôžete napraviť to, o čom netušíte, že to treba naprávať. (A ak si práve hovoríte „a prečo zasa ja?“, tak preto, že si to uvedomujete. Že máte vedomie potrebné na to, aby ste situáciu dokázali ošetriť.)

3. Svoj hnev striehnite – dodržte základné pravidlá

Každý konflikt potrebuje základné pravidlá. Keď o situácii začnete hovoriť, vyhýbajte sa absolutizovaniu: „nikdy“ a „zakaždým/stále/vždy…“ Dávajte pozor, aby ste popisovali skutočne konkrétnu situáciu/konanie/slová, čo vám urobili zle. Povedzte tomu druhému, ako ste sa pri tom cítili. Popisujte správanie bez toho, aby ste na toho druhého útočili – a vyhýbajte sa vyjadreniam o jeho povahe v okamihoch, keď ste vytočení. Slová raz vypovedané už nemožno vziať späť – vždy budú v tom priestore vibrovať a kaziť všetko ostatné, čo od toho okamihu odoznie.

4. Pýtajte sa – neútočte

Každý príbeh má aspoň dve stránky, niekedy aj viac. Vy vidíte veci len z jedného uhla pohľadu – vášho vlastného. Nevybuchnite okamžite a nezaútočte na toho druhého. Pýtajte sa, aby ten druhý mal šancu vysvetliť, ako veci vidí on. Skutočný, nenútený záujem o pohľad toho druhého na vec je signálom, že na to idete správne.

5. Nehádžte vzťah cez palubu, ale ho radšej opravte

Bez niektorých vzťahov sa v živote zaobídete – napríklad so spolužiakom z prvej triedy alebo s prvým frajerom, ktorý mal o vás totálne pokrivené predstavy. Ale pri ľuďoch skutočne blízkych je lepšie zabojovať a opraviť pokazené alebo nefungujúce. Nikto nie je dokonalý – dokonca ani vy nie 😉 . Preto sú vzťahy komplikované a žiaden dlho nevydrží bez odpúšťania. Hnev ukazuje, že niečo nie je dobre, ale to neznačí, že si potrebujete okamžite začať baliť kufre. Snažte sa vypočuť toho druhého a jeho uhol pohľadu, vyriešte problém, poučte sa z neho a pohnite sa ďalej spoločne. Zdravé vzťahy si vyžadujú hodne ospravedlňovania a odpúšťania…

Takže nabudúce, keď sa vo vás pohne žlč 😉 , dajte si okamih na to, aby ste zistili, prečo cítite to, čo cítite, a použite tieto rady na to, aby ste vyštartovali zdravú diskusiu.

Podľa Garyho Chapmana, autora 5 jazykov lásky (k čomu som robila toto video).

Ako sa vám páči článok?

Pre vyhodnotenie zakliknite počet hviezdičiek.

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hlasov: 6

Hodnoťte ako prví!

Pridaj komentár

Sú veci medzi nebom a zemou... a volajú sa "nekopírovať". :-)
%d blogerom sa páči toto: